100 godina “trokrake zvijezde”: Kako je nastao ovaj simbol ultimativnog kvaliteta i luksuza?

Znak Mercedesa jedan je od najprepoznatljivijih simbola automobilske istorije, koji već čitav vijek golica maštu znatiželjnika mogućim tumačenjima svoga značenja …

Novembar je značajan mjesec za jednog od najvećih proizvođača automobila na svijetu, koji sa punim pravom za sebe može da kaže da je izmislio automobil. Prije više od jednog vijeka, 5. novembra 1921. godine, njemačka kompanija Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), iz koje će kasnije nastati Mercedes-Benz, podnijela je zahtjev za zaštitu patenta znaka koji predstavlja “modifikovanu zvijezdu oko koje je opisan krug”.

Iako se slobodno može reći da je tako nastao jedan od prvih i najprepoznatljivijih simbola koji će ući u istoriju automobilizma, zaštitni znak koji već decenijama predstavlja sinonim za tehnologiju, kvalitet i inovaciju, ali istovremeno i tradiciju – trokraka zvijezda kompanije Mercedes-Benz-a ima zanimljivu istoriju, koja obiluje različitim tumačenjima.

Prvi automobil na benzinski pogon

Nastanak prvog automobila na benzinski pogon važno je poglavlje u istoriji prevoznih sredstava uopšte, jer je promenio cijeli svijet i ljudima omogućio putovanje kakvo znamo i danas. Carl Benz je bio jedan od vlasnika Mercedesa i konstruktor prvog motornog vozila 1885. godine, pod okriljem svoje kompanije Benz & Cie, koju je osnovao 1883.

On je, međutim, oklijevao da svoj izum predstavi javnosti zbog straha od pripadnika radničkog pokreta koji su bili žestoki protivnici tehnologije jer su je smatrali odgovornom za težak položaj radničke klase u kapitalizmu.

Tek kada je njegova žena Bertha Benz preuzela inicijativu i odlučila da provoza njegov automobil od Manheima do Pforzheima prva “motorna kočija” je ugledala svjetlost dana.

To putovanje ušlo je u istoriju, jer je zahvaljujući njemu svijet saznao da je automobilom moguće putovati na daleke destinacije. Kratka vožnja od 5. avgusta 1888. godine bila je začetak dugog putovanja ideje o potpunoj revoluciji načina putovanja.

Ono je dovelo i do stvaranja jednog od najpoznatijih brendova na svijetu – Mercedes-Benza, i danas jednog od najvećih proizvođača automobila na svijetu, koji decenijama predstavlja prvi izbor velikog broja onih koji žele da voze ili da budu voženi u luksuznom automobilu vrhunskog kvaliteta.

Početak nove ere

Vožnja Berthe Benz privukla je pažnju cijelog svijeta i doprinela publicitetu motornih vozila. Glavna konkurencija kompaniji Benz & Cie bila je kompanija Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), osnovana 1890, čiji je vlasnik bio Gottlieb Daimler.

Obje kompanije proizvodile su automobile, a kada je Daimler preminuo 1900. godine, glavni inžinjer Wilhelm Maybach preuzeo je posao i doveo u kompaniju zaljubljenika u auto-trke Emila Jellineka, koji mu je postao partner. Jellinekova kćerka Mercedes, čije ime u prevodu sa španskog znači “gracioznost”, bila je inspiracija za buduće ime brenda.

Daimlerovi sinovi Paul i Adolf sjetili su se fotografije sa razglednice iz 1872. godine koju je njihov otac poslao njihovoj majci, a na kojoj se vidi trokraka zvijezda na mjestu njihove kuće u Njemačkoj, uz objašnjenje da će jednog dana zvijezda zasijati i nad njegovom fabrikom i doneti joj prosperitet.

DMG je tada ovu zvijezdu iskoristio za logo kompanije i 1921. registrovao trokraku i četvorokraku zvijezdu kao svoj zaštitni znak, iako je korištena samo trokraka. U isto vrijeme Benz & Cie registrovali su svoj zaštitni znak: lovorov vijenac koji okružuje naziv kompanije.

Kada je došlo do spajanja kompanija 1926. godine, odlučili su da iskombinuju dva simbola, pa je lovorov vijenac neko vrijeme okruživao trokraku zvijezdu. Kompanija je preimenovana u Daimler-Benz AG, a kasnije u Mercedes-Benz.

Logo je u početku bio plave boje, ali je poslije postao srebren, nakon učešća na Grand Prix u Nürburgringu 1934. godine. Trokraka zvijezda predstavlja težnju ovog proizvođača automobila da dominira zemljom, morem i vazduhom (tri tačke).

Spoj dvije kompanije pokrenuo je eru luksuznih automobila, koji su kasnije postali simbol moći i bogatstva. Tokom oba svjetska rata kompanija je zapadala u krizu zbog loše ekonomske situacije, ali se oba puta uspješno iz njih izvlačila i tokom pedesetih i šezdesetih godina 20. vijeka postala ono što je i danas, jedan od najdominantnijih proizvođača na globalnom tržištu luksuznih automobila, koji svoje automobile prodaje u više od 200 zemalja svijeta.

Mercedes-Benz je najvrijedniji proizvođač luksuznih automobila na svijetu, sa vrijednošću brenda koja prelazi 50 milijardi američkih dolara. Sam brend “Mercedes-Benz” osmi  je najvrijedniji na globalnom nivou, prema proceni Interbrand-a.

Teorije o skrivenom značenju

Prema jednoj legendi, trokraka zvijezda predstavlja žensku figuru u krugu, odnosno ženu sa rukama podignutim ka nebu ili raširenim nogama. To vjerovanje je nastalo po analogiji sa ženskom figurom isklesanom u na prednjoj strani broda, koja ga je štitila.

Drugo vjerovanje je u vezi sa zloglasnim simbolom svastke, koja je obilježila najmračniji period njemačke istorije. Ona, u ovom slučaju, ima tri kraka čiji se krajevi savijaju formirajući krug.

U nekim kulturama trokraka zvijezda simbolizuje želju da duhovnošću, s tim što je u ovom slučaju, njen spoljašnji prsten ograničava, odnosno sputava želju za duhovnim prosvjetljenjem …

Izvor: telegraf.rs

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Povezane vijesti