5 načina za ublažavanje sunčanice – oprezno i u autu

Sunčanica je jedan od oblika toplotnog udara, a nastaje kao rezultat direktnog izlaganja suncu glave i potiljka, a ne same vrućine.

Simptomi su joj povišena tjelesna temperatura (do 41°C), crvena koža u licu, ubrzani rad srca te kratak i ubrzani dah. U lakšim slučajevima javlja se glavobolja, problemi s vidom, vrtoglavica i pospanost, a ignorišu li se ovi simptomi, daljnjim izlaganjem suncu slijedi malaksalost, zujanje u ušima, proširene zjenice, nesvjestica, a na kraju i koma i smrt.

Kod sunčanice zbog jakih toplinskih valova sunca dolazi do pregrijavanja, pa organizam šalje više krvi pod kožu i u mozak pokušavajući se boriti s pretjeranom temperaturom iz okoline. Tada dolazi do promjene u krvnom pritisku jer srce ubrzano radi, a u težim slučajevima dolazi do bubrenja mozga zbog previše krvi koja ga pokušava ohladiti.

Kod sunčanice je važno reagovati brzo i efikasno. Prva pomoć su hladne obloge, smještanje oboljelog u hladnu i mračnu prostoriju, a ako dođe do nesvijesti, treba pričekati Hitnu pomoć i oboljelog postaviti da leži na boku te ga osloboditi suvišne odjeće i staviti pod hladan tuš, ali nikako ne ledeni.

Ako je osoba pri svijesti ponudite joj vodu, sportski, izotonični napitak ili bilo koju tekućinu koju imate pri ruci. Pritom birajte negazirano piće bogato vitaminima i mineralima. Nadoknada izgubljene tekućine i elektrolita je glavni cilj ako je osobu pogodila sunčanica.

Tekućinu treba uzimati u malim gutljajima, a najbolji su izotonični napici koji imaju jednaku osmolarnost kao i krvna plazma. Možete pomiješati pola litre vode s pola litre nezašećerenog svježeg prirodnog voćnog soka (naranča, jabuka, limun, grejp) te piti dobro ohlađeno ili 200 ml voćnog soka s 800 ml vode s gramom soli.

Umjesto izotoničnog napitka može pomoći ako se jede nešto slano, poput krekera, i uz to popije dovoljno vode.

Za oporavak će trebati i nekoliko dana, pa je važno ne izlaziti na sunce, birati lako probavljive namirnice, a one koje se posebno preporučuju nakon sunčanice su one koje brzo nadoknađuju tekućinu i elektrolite. Tu su sezonsko voće i povrće, prije svega lubenica, dinja i krastavci.

Lubenice

Ključ je birati namirnice i obroke koji su bogati tekućinom i lagani, poput lubenica. Kako se simptomi smiruju, uvedite mediteransku prehranu.

Banana

Elektroliti se nadoknađuju slanijom hranom. I supa je dobar izbor, bilo da je riječ o klasičnoj povrtnoj ili pilećoj. Banana će nadoknaditi kalij.

Bez kofeina

Kofeinski i alkoholni napici nikako nisu primjereni jer će uzrokovati daljnju dehidraciju. I šećer u pićima izvlači vodu iz organizma da se razgradi.

Hladna obloga

Osobu koju je pogodila sunčanica uronite u hladnu, ali ne i ledenu vodu, ili je umotajte u hladne peškire. Smjestite je u hladnu prostoriju.

Izotonik

Pomiješajte od 35 do 40 g bagremova ili livadskog meda, sok od pola ili manjeg limuna te dodajte četvrtinu kašičice soli i 0,5 l vode. Ohladite.

Sunčanicu možete dobiti u autu

Iako najviše stradaju biciklisti, odnosno ljudi koji rade na otvorenom (građevinari, vrtlari, cestari), ne zaboravite da vam se organizam brzo i naglo može zagrijati i ako uđete u pregrijani automobil. To je posebno opasno za novorođenčad i manju djecu, pa ako imate mogućnost, automobil najprije malo prozračite, otvorite sve prozore i vrata te upalite klimu da malo rashladi zrak u vozilu.

Ako krećete na duži put, radije krenite ranije ili predveče, a ako osjetite bilo koji od simptoma dok vozite, obvezno stanite, rashladite se ili potražite pomoć.

Ne zaboravite ljubimce, i oni se mogu pregrijati

Pas kojemu je vruće izvalit će se i snažno dahtati. I mačke reaguju slično. Stoga je važno da im ostavite i po dvije zdjelice rashlađene vode. Ako odlazite na posao, otvorite im prolaz do neke hladnije prostorije ili im napravite propuh da se mogu rashladiti. I ne vodite ih van po najvećoj žegi.

Pazite na djecu i starije

Kako biste bili sigurni od sunčanice, ne izlažite se pretjerano suncu, pijte dovoljno tekućine, a preporučena doza za odraslu osobu je od 1,5 do dva litra vode na dan. Obavezno nabavite šešir ili nešto slično za glavu. Na sunčanicu posebno pripazite ako ste u rizičnoj grupi, kao što su penzioneri, djeca, hronični bolesnici, sportaši, ali i svi koji rade na otvorenom.

Izvor: 24sata.hr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Povezane vijesti