ZANZIBAR: Raj na Zemlji (FOTO)

Jedinstveno putovanje u Afriku koje sebi jednom u životu morate omogućiti. Barem jednom …

Dok sam bio klinac, za mene je Zanzibar bio neko izmišljeno mjesto. Valjda zato što sam to ime prvi put čuo kad sam jedanput mamu pitao gdje ide, nakon što me ostavila kod bake na čuvanju. “U Zanzibar! Pa idem na posao, gdje bih išla?”, rekla mi je tada. Kasnije kad sam saznao da Zanzibar postoji i kad sam vidio fotografije ovog raja na zemlji, rekao sam samome sebi: “Tamo moram otići!” Prošle godine to sam i napravio, i jedva sam čekao da se javim mami i kažem joj: “Ja sam u Zanzibaru!” Napokon sam joj vratio milo za drago nakon četvrt stoljeća.

Sada sam siguran da Zanzibar nije izmišljeno mjesto, nego otočje u Indijskom oceanu koje se sastoji od dva glavna otoka – Unguje i Pembe te mnogo manjih otočića. Otok Unguja, koji je najveći otok i na kojem živi većina stanovništva, često se naziva Zanzibar. Osim prirodnih ljepota koje ostavljaju bez daha, ono što Zanzibar čini drugačijim od ostalih tropskih rajskih otoka je njegova bogata povijest i utjecaji raznih kultura koje su tu ostavile trag. Portugalci, Perzijanci, Indijci, Arapi, Britanci, Nijemci… Svi su oni tu vladali, trgovali ili uživali i naposljetku utjecali na današnji život otoka.

Najveći utjecaj na otok ipak su ostavili Arapi, točnije Omanski sultanat, koji je vladao Zanzibarom oko 200 godina, a to se najbolje vidi u religijskom sastavu stanovništva. Od približno milijun ljudi, koliko ih živi na otočju, 99 % je muslimana.

Nakon Englesko-zanzibarskog rata krajem 19. stoljeća, koji je bio najkraći rat u povijesti, u trajanju od 38 minuta, Zanzibar postaje britanski protektorat s određenim stupnjem neovisnosti sve do 1963. kada Zanzibar proglašava punu neovisnost te se već 1964. ujedinjuje s Tanganjikom (kopnenim dijelom današnje Tanzanije) te se osniva Republika Tanzanija, čije ime je izvedenica iz imena Tanganjika i Zanzibar.

Zanzibar i danas ima visoki stupanj autonomije unutar Tanzanije, a u zadnje vrijeme sve se glasnije priča i o odcjepljenju od Tanzanije. Kad dolazite na Zanzibar trajektom iz Dar es Salaama, glavnog grada Tanzanije, na ulazu u luku vas čeka granična kontrola kao da ulazite u neku državu. I dok boravite na Zanzibaru primijetit ćete da nitko ne spominje da je to Tanzanija, to je jednostavno Zanzibar. No, dosta o povijesti za sada, mislim da je ovo bilo dovoljno. Što ću kad mi je to profesionalna deformacija, ipak sam vodič…

Smješteni smo na istočnoj strani otoka, na plaži Paje, koja se proteže kilometrima u blizini istoimenog sela. Ovaj je dio otoka opušteniji i na njemu nema luksuznih resorta te nije toliko izgrađen poput nekih plaža tako da se tu može osjetiti opuštena vibra tropskog raja. Sama plaža meni je osobno najljepša na otoku. Iako je na Zanzibaru razlika između plime i oseke dosta velika te u nekim dijelovima dana do vode morate dosta pješačiti, s druge strane, zbog koraljnih grebena koji štite plažu od valova, voda je savršena za kupanje, kao da niste u oceanu. Paje plaža je također dosta popularna među kite-surferima te ima dosta škola u kojima u tri dana možete savladati osnove ovog zanimljivog sporta.

Već sam spomenuo bogatu kulturu otoka te kako se po tome razlikuje od drugih rajskih destinacija poput Maldiva i Sejšela, gdje osim mora i prirodnih ljepota nemate puno dodatnih sadržaja. Zanzibar po tom pitanju ima puno za ponuditi. Jedan dan smo išli plivati s delfinima na otvorenom moru (najbolji osjećaj koji sam doživio), drugi dan smo išli na farmu začina gdje smo vidjeli kako raste papar, kakaovac, ananas, cimet, klinčić te mnogi drugi začini i voće, treći dan smo se družili s colobus majmunima.

Među boljim izletima je i Blue Safari, gdje smo plovili tradicionalnim jedrenjakom, karakterističnim za Zanzibar, koji se zove dhow. Na se tom izletu kupamo na pješčanom sprudu usred mora koji nastaje u vrijeme oseke, “snorklamo” po koraljnim grebenima i na kraju jedemo jastoge, škampe te ostale morske specijalitete. Također, obilazimo i Stone Town, staru gradsku jezgru Zanzibara, glavnog grada otočja koji ima nešto više od 200 tisuća stanovnika. Stone Town je pod zaštitom UNESCO-a kao jedan od rijetkih očuvanih povijesnih gradova na afričkom kontinentu. U Zanzibaru je rođen i Freddie Mercury, frontmen grupe The Queen.

Na Zanzibaru ne nedostaje ni noćnog života. Svaku večer ima neko dešavanje, obično u barovima nekog od smještaja. Zvuci koji prevladavaju su reggaehip-hop te bongo flava, muzika koja je nastala u Tanzaniji kao miks različitih pravaca s utjecajem tradicionalne afričke glazbe, a tekstovi su uglavnom na svahiliju. Kad smo kod jezika, na Zanzibaru, kao i u ostatku Tanzanije te u većem dijelu istočne Afrike, govori se svahili, ali gotovo svi znaju engleski te dosta ljudi priča i talijanski i francuski.

Svahilije dosta lagan jezik i meni osobno zvuči zabavno tako da sam se potrudio naučiti neke osnovne izraze. “Zdravo” ili “bok” se kaže “jambo”, “hvala” je “asante”, a “hvala puno” je “asante sana”. Dobrodošlicu će vam izraziti s “karibu”, a ono što ćete najčešće čuti (a vjerojatno ste već i prije čuli) je “hakuna matata”, što znači “sve je ok, bez brige”, jednostavno afričko hedonističko načelo. A kad smo kod hedonizma i njihovog načina života, izraz bez kojeg nećete moći je i “pole pole”, što znači samo polako, opušteno.

U Zanzibar sam se vratio već za Novu godinu, kada sam vodio turu putnika kojoj sam pokušao prenijeti svoje oduševljenje ovim magičnim otokom. I uspjelo je, putnici oduševljeni, a i ja se tamo sigurno vraćam.