KAKO KORISTITI MJENJAČ? Promjena brzine na pravi način ŠTEDI NOVAC i ČUVA PRIRODU

Iako se čini banalnom, tehnika promjene stepena prenosa zahtjeva punu pažnju, jer pravilna promjena brzine omogućava udobnu i sigurnu vožnju a i spašava vaš kućni budžet od nepotrebnih troškova zbog popravki

gear1

Promjena brzine se vrši iz dva razloga: zbog ubrzavanja i usporavanja. Naravno, mjenjač koristimo i kada želimo da se krećemo u rikverc. Sklop mjenjača je dizajniran tako da svaki stepen prenosa (brzina) ima određeni efektivni raspon, u kome je motor sposoban da prenese određenu snagu točkovima.

Sklopovi mjenjača su dizajnirani tako da svakom izmjenom brzine broj obrtaja motora bude na početku efektivnog raspona, pružajući na taj način maksimalno ubrzanje sve do najveće brzine vozila.

Mijenjanje brzine prilikom ubrzanja

Prilikom ubrzanja vozila, potrebno je pravilno promijeniti stepen prenosa da ne bismo nepotrebno opterećivali motor i bespotrebno trošili gorivo. Dakle pravilna tehnika je značajna zbog čuvanja životne sredine i uštede.

Kada se tokom ubrzanja mijenja stepen prenosa, nije potrebno ubaciti u “ler” niti dodavati gas. Moderni sklopovi mjenjača su vrlo precizne izrade i nema potrebe za takvim tehnikama. S toga je najbolje promjenu brzine obaviti jednostavnim pokretom. Za ekonomičnu vožnju se brzine mijenjaju prilikom ubrzanja od 2000 obrtaja za dizel motore, odnosno na oko 2500-3000 za benzince. Ovakvom izmjenom stepena prenosa postiže se značajna ušteda goriva.

gear2

Mijenjanje brzine prilikom usporavanja (kočenja)

Ukoliko ne mijenjate brzine pravilno tokom usporavanja, vrlo je vjerovatno da ćete oštetiti sklopove mjenjača. Ovo  i ne primećujete jer ste preokupirani kočenjem i saobraćajem, ali postoji način na koji se sami možete uvjeriti koliko je štetno za vaš automobil:

Ubrzajte do 80km/h tako da vozite u petom stepenu prenosa. Kočite (bez promjene brzine) do 40km/h. Otpustite kočnicu. Šta primjećujete?

Često će vam se dogoditi, pogotovo tokom vožnje po gradu, da morate skroz zaustaviti vozilo (npr. zbog semafora). Ukoliko nemate običaj da mijenjate brzine tokom kočenja, onda vam je jasno koliko opterećenje podnosi mjenjač.

Promjena brzine tokom usporavanja može biti zahtjevna i uzrokovati nagle izmjene težišta vozila koje rezultiraju neudobnom vožnjom za vaše saputnike ali i naglim “udarima” na sklop mjenjača. Uz malo vježbe ovakva promena (smanjenje) stepena prenosa se može izvesti potpuno “bezbolno” bez najmanjeg trzaja – pomoću tehnike usklađivanja broja obrtaja.

Izvor: kurir.rs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Povezane vijesti