Bila jednom jedna JUGOSLAVIJA: Proizvodila sve od igle do lokomotive

SFRJ ne postoji već skoro tri decenije, ali nostalgija za tom zemljom i fabrikama koje su proizvodile sve od igle do lokomotive ne jenjava.

Uz sve političke i ekonomske probleme, niko ne može poreći da je industrija bila razvijena, da se mnogo radilo za izvoz, ali i da mnogih od tih fabrika nažalost više nema.

Šta smo imali u SFRJ

1. Levi Srauss je proizvodio Varteks iz Varaždina
2. Lee Cooper – Beko
3. Wrangler se proizvodio u Makedoniji
4. Patike Puma u Borovu
5. Adidas – Planika (Slovenija), …’Nike’ nije ni postojao, pojavio se tek krajem sedamdesetih
6. Boss se radio u Diorku, Kragujevac
7. Javor iz Ivanjice proizvodio 20.000 košulja mjesečno za izvoz
8. 22.decembar proizvodio uniforme za vojsku i policiju
9. Elan proizvodio skije na kojima je skijao svjetski prvak Stenmark
10.Thomy majoneza, PEZ i Wrigley, današnji Orbit dolazili su iz Kolinske u Sloveniji
11. Podravka iz Koprivnice sa Vegetom pokrivala 20% svjetskog tržišta začina, a njihov goveđi gulaš bio je i u prehrani nekih stranih armija
12. Naša, ‘roland’ klasa maline bila je najskuplja na tržištu, a mi smo bili najveći izvoznici
13. “Zastava” je proizvodila cca 200.000 automobila godišnje koji su bili 90% od domaćih kooperanata. Danas Zastava proizvodi s ”Fiatom” model Fiat 500L, ali je odnos ugrađenih dijelova obrnut – 90% je iz uvoza
14. Sarajevski TAS proizvodio je godišnje 40.000 Wolksvagena (Golf)
15. IMV Novo Mesto izbacivalo je godišnje 30.000 Renaulta, danas proizvodi isključivo twingo model.
16. Cimos je proizvodio Citroena
17. U Prištini se radio Pegueot
18. IDA iz Kikinde proizvodila je godišnje 10.000 Opela … u njenoj livnici radili su se blokovi za Mercedes, BMW …
19. FAP iz Priboja i TAM iz Maribora proizvodili su teške kamione i šlepere, a kragujevačka Zastava lake transportere..
20. Ikarbus je proizvodio autobuse, a TAM mini buseve
21. Tomos iz Kopra proizvodio je mopede i vanbrodske motore … njihova ”penta” bila je u ono vreme najbolji motor na svijetu
22. Fabrike Lada u Rusiji i -125 pz- u Poljskoj pustili su u pogon, u saradnji s Fiatom, Zastavini stručnjaci
23. Farovi slovenske tvornice Saturnus su se osim u Zastavine modele ugrađivali i u Wolksvagen, Opel, Fiat …
24. FRAD u Aleksincu proizvodio je vazdušne filtere za za Mercedes, Moris, Fiat …
25. HTD iz Ohrida proizvodio je brave, kvake … za auto industriju (između ostalog za cijelu sovjetsku proizvodnju)
26. Priština je proizvodila amortizere za Zastavu, Fiat i Opel
27. Beogradski „21.maj“ (sada ugašen) proizvodio je motore
28. Postojalo je nekoliko fabrika autoguma i akumulatora
29. Jugoplastika iz Splita 40% svoje proizvodnje izvozila je na Evropsko tržište
31. Prvomajska Zagreb proizvodila je strugove, bušilice i opremala čitave pogone po svijetu
32. IMT je izvezao 20.000 traktora u Egipat
33. Brodogradilišta u Hrvatskoj, Uljanik u Puli i 3. maj u Rijeci, bila su na svjetskom nivou  i proizvodila su za strane naručioce najveće prekookeanske brodove, ali su s njihovih navoza sišli i svi brodovi Jadrolinije
34. Uljanik – generatore za te brodove
35. Fabrike Obod, Cer, Gorenje, Iskra, Rudi Čajavec, proizvodile su elektro uređaje, televizore, radio aparate, gramofone, kasetofone i bijelu tehniku, a Borac – Beograd čak i aparate za espreso
36. Iskra u Sloveniji i Digitron u Istri (u Bujama), još krajem sedamdesetih počeli su sklapati računare
37. EI Niš bio jedan od najboljih svjetskih proizvođača lampi za radio i TV prijemnike (ugrađivao ih je i Philips), a proizvodnju TV prijemnika u boji počeo je prije Sony-a
38. Insa iz Zemuna proizvodila je satove
39. Radile su 3 fabrike telefona. Jedan model iz ”Iskre” proglašen je najboljim na svijetu i izložen je u njujorškom Muzeju savremene umjetnosti
40. Postojale su 2 fabrike sijalica – Tesla Pančevo i TEŽ Zagreb, sada nema ni jedne
41. Radile su 3 fabrike šibica, od kojih je ona u Rijeci proizvodila čak i parafinske šibice – sve za izvoz, danas nema ni jedne
42. Jugodent iz Vojvodine proizvodio je i izvozio u Afriku i Indiju zubarske stolice
43. Soko, Mostar proizvodio je u Jugoslaviji projektovane borbene avione (Galeb, Jastreb, Orao, G 4) i helikopter Gazelu (po francuskoj licenci)
44. Zastavin pištolj koristila je američka policija, a lovačka puška bila je najprodavaniji model puške u SAD
45. Tenkovi (po sovjetkoj licenci) su u potpunosti proizvođeni kooperacijom fabrika u Slavonskom Brodu, Kruševcu, Beogradu … samo Kuvajt kupio je više od 1.000 tenkova. Teleoptik je proizvodio žiroskope za cijeli svijet
47. Pored JAT-a postojao je još jedan avioprievoznik – Inex Adria koji je u floti imao 9 Boinga, kupljenih u kompenzaciji za prašku šunku Crvene Zvezde iz Kragujevca i rezni alat FRA iz Čačka
48. Farmaceutska industrija snabdjevala je 30% tržišta SSSR, gotovo pola Afrike i Indije … Lek, Krka, Pliva, Galenika, Zdravlje, Alkaloid
49. Velik broj impozantnih građevinskih objekata širom svijeta projektovali su i izvodili Energoprojekt i bosanski Energoinvest – od Asuanske brane, mostova po Africi i čitavih naselja u SSSR, preko bolnica u Libiji, pa do Paname, Zimbabvea …
50. Šipad Sarajevo opremao je namještajem sve hotele, bolnice i druge objekte u svijetu, a bilo ih je na stotine
51. Slovenjiales, Lesnina i Meblo gotovo cijelu proizvodnju izvozili su na zapadno tržište, zahvaljujući kvaliteti i dizajnu
52. Jelovica i Šipad izvozili su stolariju u Austriju i Italiju
53. Imali smo željezare u Skoplju, Smederevu, Sisku, Zenici i Sloveniji, aluminijumske kombinate u Titogradu i Skoplju, tvornicu pocinčanog lima na Kosovu
54. Sevojno je dobilo prvu liniju za plastifikaciju lima u Evropi
56. Litostroj je proizvodio turbine koje su bile ugrađivane u sve velike hidrocentrale

Izvor: bizlife.rs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Povezane vijesti